ROZHOVOR

 

Loafer G: "Dobré je mít kolem sebe lidi, kteří vám řeknou pravdu..."

Loafer G je tuzemský producent, jehož jméno není možná zas tak známé, není to však o tom, že by jeho tvorba nestála za pozornost. V loňském roce totiž vypustil do světa skvělé multižánrové album s názvem "A Little Different Traveler", takže jsme si řekli, že by stálo za to trošku si tohoto nenápadného producenta z jihu Čech trošku proklepnout. Začínal jako producent trance music, v současné době už v jeho produkci najdeme i drumandbass nebo electro a downtempo. Nejen o jeho začátcích a budoucích plánech jsme si spolu popovídali a zde je výsledek.

 

Na začátek tradiční odlehčující otázka, Jirko... Jak se ti vede?

Práce, muzika, občas hospůdka, takže se mi vede dobře, děkuji za optání. :)

Nejprve by mě zajímal tvůj nick. Odkud se vzal Loafer G?

Úplně na začátku mé tvorby jsem si říkal FATHEAD, což mi postupem času nepřišlo jako úplně nejlepší nick, a tak jsem přemýšlel nad něčím, co by bylo lepší. Napadlo mě do nicku zaobalit mé jméno a angličtina je světový jazyk, takže Loafer je vlastně moje příjmení v přijatelném překladu a G jako George (Jiří).

Loafer G

Jaká byla tvá cesta k elektronické muzice, hlavně tedy k žánru trance, který je pro Tebe stěžejním?

Jako malý jsem si pouštěl na maminčině magneťáku dvě skladby stále dokola. Myslím, že jedna byla od Queen, druhá od Scorpions, a někdy na prvním stupni základní školy mi kamarád donesl kazetu kapely Scooter a elektronická hudba pro mě byla jasná volba. :) Ale asi největší zlom v mém životě, co se hudby týče, přišel, když jsem v rádiu slyšel skladbu "For an Angel" od Paul van Dyka. Ta mě absolutně pohltila a pak jsem ještě slyšel "Forbidden Fruit" a bylo jasno. Jeho hudba mě naprosto vtáhla a něco ve mně mi řeklo, že budu také skládat. Nejdříve mi rodiče koupili elektronické piano, postupem času jsem se naučil i nějaké základní noty a dozvěděl se, že existují i softwary, ve kterých se dá skládat hudba. Po škole jsem si nechal od kamaráda postavit první PC a s ním jsem začal opravdu tvořit.

Ty jsi především producent... Jak dlouho už tedy tvoříš vlastní hudbu?

Když zalovím v paměti, myslím, že mé začátky se datují někdy kolem roku 2001, takže už je to nějakých 18 let.

Loafer G

Máš na kontě již řadu alb. Můžeš jednotlivé desky představit našim čtenářům?

Mojí prvotinou bylo album "Instrumental Voices" (2001), to úplně první, co jsem složil a sám vydal, a asi zasáhl osud a hned nato mi shořel disk a album už nikdy nikdo neuslyší. To následovala alba "Peace Of Mind"(2002), "Emotion" (2003), "The Truth Is Out There" (2004), "Piano, Strings & Beats" (2005), "Perspective" (2006) a pak jsem dostal rozum. :) Upřímně, tohle bylo po všech stránkách hrozný, prostě jsem se seznamoval a učil. V roce 2008 přišlo na svět album "Confessional", což už bylo o dost lepší! Začal jsem spolupracovat i se zpěváky, ale po zvukové stránce stále nešlo o nic světoborného... Dvě skladby z něho jsem totálně překopal a jsou na mé poslední desce "A Little Different Traveler". Po albu Confessional byla pořádně dlouhá pauza cca 8 let. Jednak z rodinných důvodů a také proto, že jsem chtěl už opravdu vydat pořádné, po všech stránkách dobře udělané album. V roce 2016 přišla na svět deska "Something with Something", která ještě měla, co se týče zvuku, nějaké mouchy, ale už se nejednalo o žádnou katastrofu. A poslední album, již zmiňované "A Little Different Traveler", vyšlo minulý rok. Na to jsem patřičně pyšný, dokonce jsem i ke dvěma skladbám udělal videoklipy. Je to vlastně jeden příběh na pokračování. Přibližuje cestu plyšového medvídka a název alba je tím vlastně také vysvětlen. :)

Začínal jsi především u trance music, ale aktuálně se v tvé tvorbě objevují i jiné styly. Najdeme tam downtempo, ale i drumandbass. Jakým směrem by ses v produkci chtěl ubírat dále?

Je pravda, že jsem se věnoval spíše trance music, ale postupem času jsem zjistil, že když člověk dělá jeden styl hudby, je hodně limitován. Tak jsem se rozhodl, že nebudu tvořit jen trance, ale i jiné žánry. Abych odpověděl na otázku, nemám nějaký určitý plán nebo vizi, kam a s jakým stylem bych se chtěl ubírat. Vím jen, že trance, drumandbass, downtempo a electro mi prostě sedí, takže do budoucna je jisté, že mé skladby budou stylově barevné. :)




Na tvé zatím poslední desce najdeme například velmi pěkné atmosférické drumandbassové skladby. Kde jsi čerpal inspiraci při tvorbě tohoto alba a jak dlouho jsi na něm pracoval?


Na albu jsem pracoval zhruba dva roky. Přiznám se bez mučení, že u drumandbassových skladeb mi byl inspirací Etherwood (toho mi poprvé pouštěl Stuart), jeho hudba je prostě nádherná a mně velmi blízká. Nějaké tracky byly, jak se říká, z šuplíku. :) Další inspirací mi bylo asi místo, kde žiju. Před lety jsem se přestěhoval z Prahy na venkov, kde navíc bydlím ještě za vsí v lese s výhledem na Šumavu. Člověk se tu tak nějak zklidní a má čas a prostor na rozjímání. Ta inspirace prostě přijde tak nějak sama... Já jsem člověk, co má rád přírodu a klid, a myslím, že se to odráží i v mých skladbách. Album vyšlo ve dvou edicích (placená a neplacená). Placenou edici jsem vydal u DK Records a dá se koupit nebo poslouchat na všech možných obchodech. Na neplacený edici jsou dva remixy a to skladby "All The Same" finského producenta Umzikyho a "Together" zpěvačky z USA Laurie.

Když se ohlédneš zpět za svými dosavadními releasy, který z nich je tvým nejoblíbenějším, a který bys třeba s odstupem času udělal jinak?

To je dost těžká otázka... Do každé skladby dáváš kousek sebe, ale nějaký vyloženě oblíbený track nemám. Vždy je totiž co vylepšovat. Takže možná někdy vydám album, kde budou remasterované, nebo úplně předělané skladby. Co se týče práce se zvukem, jsem samouk. Nikdo mi nikdy neříkal, co a jak se dělá, na vše jsem si musel přijít nebo nastudovat sám. Takže doposud bych asi skoro u všech releasů vylepšil zvuk.

Máš nějaké oblíbené interprety, kteří tě v tvé tvorbě inspirovali?

Těch je. :) Dva už jsem zmiňoval... Interpret, který mě inspiruje dodnes a vlastně ve mně probudil nějaký vztah k hudbě, je Paul van Dyk, dalším je Etherwood, který mě inspiroval minimálně ke třem skladbám, a myslím, že máme i podobný pohled na svět. A další, kteří mě inspirují nebo patří mezi mé oblíbence, jsou Underworld, Faithless, Moby, Royksopp a mnoho dalších skvělých interpretů.

Loafer G

A kdyby sis mohl vybrat jednoho interpreta, se kterým bys spolupracoval na tvorbě nějakého tracku, kdo by to byl?

Uf, lehčí otázka by nebyla? Ale jo, PVD je jasný. :)

Jak hodnotíš aktuální elektronickou scénu, konkrétně pak v žánru trance?

Dnes je vše dostupné prakticky pro každého, jak software, tak hardware. Je dobré, že hudbu, obzvlášť tu elektronickou, může dělat téměř každý. Někdy nás to obohatí, někdy ne. Jinak tu trance scénu nevidím příliš pozitivně. Až na nějaké výjimky se mi zdá, že se to někde zaseklo, a nepřichází nic alespoň trochu jiného, inovativního či experimentálního. Ale naštěstí je mnoho umělců i z jiných hudebních žánrů, kteří nám svou hudbou život obohatí...

Co používáš ve studiu při tvorbě hudby za software a hardware?

Žádné velké studio nemám, jako editor používám FL STUDIO, s jiným softwarem si prostě nerozumím. :). Zkoušel jsem i Ableton a další produkty, ale nejde to. S FL Studiem si rozumím nejvíce... A hardware? Mám vlastně jen pár věcí, tedy externí zvukovou kartu PreSonus, Novation Launchkey a Launch Control, CME Virus TI Keyboard, sluchátka Technics, mikrofon Shure, studiové odposlechy Behringer a to je vše...

Co bys poradil začínajícím producentům? Na co se zaměřit a čeho se naopak vyvarovat?

Základem je dělat hudbu z lásky a ne pro peníze. Nepočítat s tím, že když začnete skládat, budete bohatí a uživíte se tím. To většinou neklapne... Chce to trpělivost. Dobré je mít kolem sebe lidi, kteří vám řeknou pravdu. Skoro každý vám sdělí, že ta skladba je skvělá, ale málokdo: "hele, něco tomu chybí, nebo je to nějaký divný". Nenechat se odradit případným neúspěchem a tím, že vám někdo říká, že to, co děláte, je k ničemu. Není, přinejmenším to přináší radost vám a v tom nejlepším případě i druhým. Buďte trpěliví, nikam nespěchejte, kontakty na ty správný lidi a příležitosti pak přijdou samy.



Chystáš pro letošní rok nějaké nové releasy?

Na přelomu roku jsem vydal skladbu "One Day", která spadá do škatulky drumandbass, a aktuálně pracuji na remixu pro DJ Ester. Prozradím jen, že to bude electro. Remix by měl vyjít na přelomu ledna a února s původní skladbou autorky na labelu Michaela C FS Music Records. A samozřejmě budu skládat a pracovat na skladbách pro nové album.

Blížíme se ke konci našeho rozhovoru... Máš nějaký vzkaz na závěr pro naše čtenáře?

Nikam se nežeňte. Jediný, co vám uteče, je život.

Díky za rozhovor a ať se ti daří!

Nápodobně...

Album "A Little Different Traveler" můžete zakoupit prostřednictvím následujících hudebních portálů:

Amazon Music

iTunes

Deezer

Album můžete poslouchat také na portálu Spotify.


Ptal se stanjah v lednu 2019.

foto: archiv

Sledujte také:

https://www.facebook.com/loaferg/
https://soundcloud.com/loaferg
https://loaferg.bandcamp.com/

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016