Komiksová recenze: Dilbert 4: Na to, abyste přežili, nemáte dost pod čepicí

Nejdříve se plánovalo, jak vydrhnout velrybě stoličku, posléze byla sháňka po hlavě poslíčka Willyho. Kvůli řečnické otázce, kdo je chytřejší než ty, se nebylo potřeba urážet. Čtvrtá kniha ze stripové série Dilbert totiž rovnou deklaruje, že na to, abyste přežili, nemáte stejně dost pod čepicí.

Při letmém omrknutí se může zdát, že formát komiksových stripů neposkytuje příliš tvárnosti. V novinách se většinou objevují tři až čtyři okénka s postavičkami, jejichž krátké účinkování zakončuje více či méně úsměvná pointa. Jenže možnosti kreslených proužků jsou samozřejmě mnohem obsáhlejší. Nemusí být používán striktně daný počet políček. Jako v každé jiné tvůrčí činnosti záleží na fantazii samotných autorů, jak stripy uchopí. Taktéž nemusí jít jen o čistokrevnou zábavu pro celou rodinu, kterou se chlubí kupříkladu kocour Garfield.  Prostřednictvím série Pogo satiricky komentoval palčivé problémy dané doby Walt Kelly, v Doonesburym zase své liberální postoje k politickým a jiným záležitostem otevřeně hlásal Garry Trudeau.

Dilbert Scotta Adamse by z vizuálního hlediska mohl sloužit jako příklad mizivé kreativity svého taťuldy. Každý strip má přesně daná tři políčka (v případě nedělních speciálů je políček devět), která mají stejnou velikost a umístění. Pohybují se v nich jednoduše stylizované postavičky lidí, zvířat nebo zvířatolidí. Tyranský pes Dogbert, který se chce stát svrchovaným vládcem světa a je jedním z hlavních charakterů, například vypadá jako zvláštní brambora s brýlemi a kusem uhlí v místech, kde by se běžně nacházel čumák.

Jenže na líbivost se nehraje, jelikož se Dilbert stal nejúspěšnějším komiksovým stripem devadesátých let minulého století. Detailisté sice mohou namítnout, že Adams satirické příběhy z prostředí bílých límečků začal psát již v dubnu 1989, průlom ale přišel až roky následující. Internet se ukázal být skvělým nástrojem ke globální komunikaci pro masové publikum, a tak dal Adams v roce 1993 k dispozici svoji mailovou adresu. Dozvěděl se, že u fanoušků bodují především fórky orientované na kancelářské prostředí. Začal se tedy na krátkém prostoru posmívat hlavně kancelářským krysám, složitým korporačním strukturám a dalším tématům, které souvisí s byznysem a technologiemi.

A protože byl americký tvůrce sám součástí open-spaceového prostředí, byly jeho srandičky natolik sofistikované, že je leckdy pochopily jen ti, z kterých si utahoval. Což už v dnešní době tolik neplatí, když se díky seriálům jako Teorie velkého třesku nebo Chuck ukazují geekové a nerdi jako bezvadní společníci. I čtenáři bez zkušenosti s pracovními kójemi tedy mohou sympatizovat s bizarními problémy a vyčůranými nápady naivního inženýra Dilberta.

Ve čtvrté souborné knize se kupříkladu dozvíte, jak Dilbert vynalezl přípravek na růst vlasů (a bohužel si ho aplikoval na celé tělo), jak pracoval v oddělení marketingu (odkud byl odvolán pro nedostatečnou konzumaci alkoholu) a jak se stal vůdcem levicové vzpoury v postkomunistické Elbonii. Objeví se také solidní hromádka vedlejších postav - Larry King, Matka Příroda, nerozhodní soudci, finanční poradci, několik kandidátů na manažerské pozice i oblíbený popelář. Zkrátka další dávka specifického a nádherně jízlivého humoru.

Dilbert 4: Na to, abyste přežili, nemáte dost pod čepicí

Scénář: Scott Adams

Kresba: Scott Adams